..drop ur link here..

DROP UR LINK HERE.. SENANG NANTI NAK MELAWAT
tengs~ sudi singgah..

THEM

05 June 2011

Avanza terbalik langgar Myvi..

assalammualaikum...
berita utama belog ini..

huhuh.. tetibe nk cite sal kemalangan larh.. uhm.. excited skjp sbb brlaku dpn mata dan terlibat scra tdk langsung..


5 Jun 2011, 1040 am
KM 291.7
Lebuhraya Utara Selatan
Arah Utara
2km selepas simpang ke Bukit Mahkota
kenderaan terlibat : Toyota Avanza dan Perodua Myvi

tak pasti detail mangsa yang terlibat... sbb x smpt nk intebiu.. rushing nk ke kenduri kahwin..
tapi..
kejadian ini berlaku dpn mata kami.. ayah sbg saksi kedua/ketiga utama?? umm... dunno..

menurut cite ayah ku.. aku duk blkg je la layan lagu kt radio..

  1. Avanza yang dibwa oleh seorg pakcik tidak la brape tua sgt, dlm keadaan laju di lorong kanan sekali..
  2. Myvi plak dibawa oleh gadis muda di lorong kiri sekali.. kete ayah aku plak berada di tgh2 50m belakang kereta2 mereka..
  3. Myvi ke lorong tgh.. tidak semena2, Avanza yg laju itu pn nk ke lorong tengah jgk..
  4. Avanza tdk dpt mgawal lalu melanggar bonet belakang Myvi
  5. Myvi terhuyung hayang, bergerak ke kiri jalan dan ke tengah jalan.. Lalu..
  6. Avanza yang panik ntuk mmbrek, melanggar tayar hadapan belah kanan (x sure) kete Myvi (myvi tu mse ni tbe2 mati enjin)
  7. Lalu Avanza tu trbalik ke kiri lebuh raya.. diseret lbh kurang 50m.
  8. naseb baik 2 3 biji kereta yang lain yg brada d blkg, alert dgn kjdian ini dan mmbrek ntuk mengelak kejadian yg lg buruk..



ntah korunk fhm ke tidak ni..
kami benti tepi highway..
avanza tu dinaiki 4/5 org mungkin.. atok dan nenek, anak nye serta cucunya dua orang.. (aku x pasti plak)
ayah aku terus ke blkg lebuh raya ntuk membaik pulih lalu lintas yg tbe2 jammed..
aku plak trus kol  #112 (emergency call)... 1st tyme ni kol..

kesian tgk pakcik yang tak brapa tua tu tersempit kat tempat pemandu.. ayah aku dan brpe org lain cuba tarik die keluar dan berjaya..

ayah aku pegi ke arah blkg balik dan ... (knpe myvi tu masih kt tgh jalan?? aiyyer... )
ayah aku terus ke myvi dan memandu ke tepi highway.. (nmpknye engin myvi tu boleh hidup lg.. xperlu la tontrak kan)
ayah aku kata.. gadis dlm myvi tu cedera kt bahu.. dlm keadaan panik, bingung mgkin dgn kjdian yg tetibe ni..

mangsa kt avanza plak, budak yg masih kecik yg masih minum air botol menangis tak berhenti.. mak budak tu cedera di kaki.. pakcik tak brapa tua itu masih pening dan cedera di kaki jg.. cuaca yang panas pd masa ini..

aku pn rse gelabah gk ni.. ckp dgn org kecemasan pn dh tak betul..
die tnye ade org trsepit ke tidak, aku pn xtau nk jwb pe.. td ade, tp dh selamat kuarkan..
perlukan bomba tak? perlu ke? x pasti la.. g tnye ayah aku plak.. mungkin tak perlu da lah

selang seminit, org tu kol aku balik.. explain balik ape brlaku.
die nye perlukan ambulans? erk.. x pasti gk nk.. terus pas hp kt ayah aku..
polis akan smpai bbrp minit lg... bla bla bla.. haha.. gelabah gk sbb x tau tndkn strusnya..

dlm 20 mnit kot slps kjdian, xsmpt nk tggu polis dtg beri keterangan, ayah aku minta izin ntuk pegi dlu..
yer la.. kami kuar awal dr rumah, sbb nk rushing ke 3 kenduri kahwin..
tp ayah aku dh explain kt org yg ada kt tepi2 tu apa yg trjadi.. plus, ade saksi lain jgk masa ni..

huhu.. kejadian ini mengingatkan aku pada kekuasaan Allah..
bila2 masa pn Dia boleh ambil nyawa anda..
org yg tidak bersalah pn turut terlibat..

Alhamdulliah tiada kemalangan jiwa yang berlaku
kalo tak, mmg trauma jg aku ni nnti..

skg pn trauma cket ni.. asyik teregt2 jek..
td ptg drive, dh 2x kna tgur dgn membe sbb kete hmpir nk langgar kete dpn sbb aku nk masuk lorong kanan..

"Bahawasanya kami kepunyaan Allah dan bahawasanya kami akan kembali kepadaNya"

p/s : dail 112 untuk emergency call.. handphone dlm mood *lock* pn leh dail jg no ini tnpa unlock HP tu.. dan tnpa credit pn masih boleh call jgk..
p/s/s : ibu aku msa kjdian disuruh ayah aku ntuk jage kete kami plak.. kang tak pasal2 ade org merompak plak kan..
p/s/s/s : berhati-hati la ketika memandu.. ingatan untuk diri sendiri jgk ni..


*kthnkbye*

7 comments:

FaraCuna said...

wow. saksi utama tu kin. kene pegi melapor diri kat balai polis ni. :P

Aini Azman said...

Subhanallah,.teringat waktu aini terbabit dlam kemlangan bulan lepas,. sgt trauma,. nak naik kereta pon gerun,.

StrewberiManis said...

uhhhh seriau baca entry ni
teringat eksidenku tahun lepas
Syukur Allah masih panjangkan umurku

SHaRKFiQ SSM said...

Innalillahiwainnailalhirojiun..
nasib baik semua selamat..

payah gak nak telefon kecemasan, mcm2 yg dyorg nak tnya.. bawak ja la semua, kot2 guna ka, nk tnya kita, kita dh r panik..hehehe..

btw, semoga kita selamat~ Ameen..

doakan ak interview Rabu nih tw..hehe

NurIzza said...

syaffiq pi interview... smoga berjaya...

shiqin.. fuyoo saksi utama lari.. huhuh.. tapi semua terselamat kn...

shiqin ghazali said...

@FaraCuna
kena pgi jgk ker? org lain dh wat laporan kot.. heee~

@NURUL AINI NORAZMAN
tu la.. yg ni xtrlibat pn ade trauma jgk~ huhu..

@StrewberiManis =)
syukur tiada ape2 buruk berlaku kan..

@SHaRKFiQ SSM
amin. hee.. tol tu apit.. mmg dh panik, nk ckp pn gopoh2 jgk..
gudluck apit~

@NurIzza
aah.. smua trslamat.. alhamdulillah~

sang peneroka said...

'kun fa ya kun'
jadi maka jadi lah...
siapa kita nak melawan takdirNya...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...